HEM

Tankar om saker som gör livet bättre
– från life hacks till tarmbakterier

Soppor och smoothie bowls

Vi är vad vi äter, är det många som säger. Det ligger väldigt mycket i det. Och jag tror som sagt att många har mer att vinna på att lägga till bra saker än att dra ifrån dåliga, även om det så klart finns många undantag. För min familj tror jag att det viktigaste är att lägga till mer grönsaker, med alla nyttigheter de innehåller både för oss och tarmbakterierna. Men det är lättare sagt än gjort med två ganska små barn som har väldigt starka åsikter om vad de tänker äta och inte. Särskilt när ingen av dem gillar såser och grytor, för där kan man ju annars gömma en del saker.

Men skam den som ger sig. Häromdagen kom min man med en nygammal idé om att testa olika grönsakssoppor. Vi har pratat om det förut med inspiration från släktingar i Portugal, där de åt något slags grönsakssoppa till förrätt till varje middag. Tidigare har det inte gått, men nu verkar det banne mig fungera. I fredags gjorde vi en butternut squash-soppa som de faktiskt åt en del av, och i dag ville fyraåringen på bara livet ha tomatsoppa som de både hjälpte till att laga och sen åt med god aptit. Trots att jag skippade sockret i receptet 🙂 Och tack vare det ökade deras grönsaksintag i princip exponentiellt. Båda sopporna kan för övrigt varmt rekommenderas!

Parallellt med det testar jag också att göra något som kallas smoothie bowls till frukost, för att kunna få med bra saker som kokosolja och avokado i något barnen gillar. Det kändes lite som att det var meningen, för innan jul testade jag vanliga smoothies, och det funkade rätt bra för barnen – om de fick äta dem i skål med cornflakes till. Det hade jag aldrig tänkt på förut, men så i senaste numret av Topphälsa fanns ett gäng recept på just smoothies som skulle ätas i skål – smoothie bowls. I morse testade vi receptet på bilden, fast utan de mest udda ingredienserna (bipollen och maquipulver) och med en blandning av hallon, blåbär och lingon i stället för bara blåbär. De åt inte jättebra av den, men den kan nog funka med bara hallon. I morgon blir det en med cashewnötter, får se hur den funkar.

Magstarkt

kategorier:
Hälsa Tarmbakterier

En sak jag länge har velat göra mer av är att läsa böcker. Tyvärr lyckas jag bara få till det när jag sitter på ett flygplan, och det är ju inte så ofta. Men som tur är läser jag fort, så på den här resan hann jag med en bok på resan ner och en på resan hem. Båda på temat tarmbakterier, vilket kanske inte låter så spännande. Men det är det faktiskt. Åtminstone för den som är intresserad av att hålla sig frisk och må bra, vilket jag definitivt är.

Tarmbakterierna, eller mikrobiomet, eller vad man nu ska kalla det som många forskare nu behandlar som ett nyupptäckt organ i kroppen, är nämligen inblandat i så många saker att de flesta säkert inte har en aning om en bråkdel. Att de påverkar matsmältningen har nog de flesta koll på, men visste ni att de också utgör huvuddelen av vårt immunförsvar, tillverkar hormoner och signalsubstanser som vi inte kan leva utan, och signalerar till hjärnan om det inte står rätt i tarmarna till genom att göra oss deprimerade och oroliga? Trots att jag har läst en del innan var det mycket jag blev förvånad över.

När mina jetlaggade hjärnceller är mer på bettet tänkte jag återkomma om vad jag tar med mig från böckerna, men i dag får det räcka med att tipsa om den jag läste på hemresan: Magstarkt! av Martina Johansson, som finns att köpa på Adlibris. Den är skriven som en handbok för den som vill förbättra sin hälsa genom att ta bättre hand om magen (i vid bemärkelse), och kan säkert också göra det genom både informationsdelar och tips. Jag som söker väldigt konkret information om vad jag och min familj bör göra behöver dock komplettera med mer information och kanske framför allt inspiration för hur man får in mer grönsaker i maten.

För där tror jag att jag har hittat kärnan i min hälsofilosofi, om jag nu har någon: vi borde fokusera mer på att lägga till saker, i stället för att lägga så mycket energi på att ta bort saker. Om vi lägger till mer grönsaker i maten blir det mindre plats över till mjöl och mjölk. Om vi lägger till mer träning kommer vi automatiskt att vilja äta bättre och sova mer. Och så vidare. Men mer om det i kommande inlägg – nu måste jag sova ett tag 🙂